Henry Ford (1863 - 1947)
.jpg)
30 Temmuz 1863'de Dearborn/Michigan'da İrlanda kökenli bir
çiftçinin altı çocuğunun en büyüğü olarak dünyaya geldi. Oniki yaşındayken
annesini kaybeden Henry, boş zamanlarını kendisine kurduğu bir mekanik
atölyesinde geçiriyordu. Burada 15 yaşında ilk buharlı makinesini yaptı.
Detroit'te bir şirketin atölyesinde çıraklığa başladı ve önceleri cep saatleri
onarımı konusunda uzmanlaştı. Cep saatlerini büyük çapta uygun fiyata üretme
planından kısa bir süre sonra vazgeçti. 1882'de Michigan'ın güneyinde buharlı makine
montörü olarak ilk kez sürekli bir işe girmiş oldu.
Altı yıl sonra bir çiftçinin kızı olan Clara J.Bryant ile evlenerek
ondan bir çocuk sahibi oldu. 1891'den sonra Detroit'te Edison Illuminating
Company'de (Işıklandırma Şirketi) mühendisliğe başladı (1893'te başmühendis
oldu). Boş zamanlarında otomobil üretimi üzerinde çalışıyordu. İlk tek
silindirli benzin motorunu 1893'te kendi evinin mutfağında üretti. Üç yıl sonra
ilk otomobilini yaptı. 33 yaşındaki Ford, bisiklet tekerlekleri monte ettiği
bir şasiye bir motor taktı. İlk şirketi olan Detroit Automobile Company,
kuruluşundan birbuçuk yıl sonra, 1890'da iflas edince, Ford 16 Haziran 1903'te
hisselerine % 25,5 oranında ortak olduğu Ford Motor Company'yi kurdu. Aynı yıl
içinde ürettikleri ilk otomobil ABD'de satıldı. 1904'ten sonra otomobillerini
başka kıtalara da ihraç etti.
Amerikalı Ford aynı yıl içinde kendi üretimi "999"
markalı yarış arabasıyla yeni bir dünya rekoru kırdı. T Modeli 1906'dan beri
şirketinin en büyük hisse sahibi ve başkanı olan Ford, 1908'de yaptığı T Modeli
arabasıyla şirketinin dünya çapında tanınmasını sağlayan bir satış rekoru
kırdı. Yalnız tek bir modeli satışa sunma düşüncesi önceleri kuşkuyla
karşılanan Ford, bu uygulamayla turnayı gözünden vurdu. 1906'da İngiltere'de
ilk Avrupa şubesini açan Ford, 1927'de A modelinin üretimine geçinceye kadar,
yaklaşık olarak 15 milyon araba sattı. İşletmesi 1917'de üretimine tarımsal
taşıt araçları (özellikle traktör) ekleyerek üretim yelpazesini genişletti.
1925'te kısa bir süre yolcu ve kargo uçakları üretimine de geçti.
1919'dan beri oğlu Edsel ilebirlikte şirketi yöneten Ford, bu tarihte
şirketinin bütün hisselerini satın almıştı. Şirketinin ekonomik başarıları,
yalnız satışa sunulan taşıt araçlarına dayanmakla kalmayıp, Ford'un planlama,
örgütlenme ve üretim alanlarında uyguladığı yeniliklerle de yakından
ilişkiliydi. 1913'te otomobil endüstrisine seri üretim bandını getiren
Ford'dur. Ford'un, iş bölümü ve rasyonelleştirme yoluyla daha düşük maliyetli
bir üretime ve daha yüksek satış sayılarına ulaşılacağına ilişkin düşüncesi
tutundu. Aynı zamanda daha kısa çalışma saatlerini ve daha yüksek işçi
ücretlerini savunmakla birlikte şirketinde sendikal eylemleri kabul etmedi.
"Fordizm" izleyen zamanlarda çok sayıda işletme
tarafından benimsendi. Ford, Belçika (1922), İtalya (1923) ve Almanya'da (1925)
fabrikalar kurduktan sonra Avrupa'daki Ford işleri 1928'den sonra İngiltere'de
kurulan yeni bir fabrikadan merkezi olarak yönetildi. 1932'de piyasaya sürdüğü
Y Modeli özellikle Avrupa pazarı için tasarlanmıştı. Bu model 1933'te
geliştirilen V8 motoruyla birlikte, işletmenin izleyen yıllardaki gelişimi
üzerinde, belirleyici bir rol oynadı. Ford, İkinci Dünya Savaşı'nda, tıpkı daha
önce Birinci Dünya Savaşı'nda yaptığı gibi, işletmesini tamamen savaş üretimine
göre uyarladı. Ford Motor Company savaş malzemesi teslimatında en büyük
şirketlerden biri oldu ve çok da iyi para kazandı. Buna rağmen Ford, her iki
dünya savaşından önce barışın korunması için çaba harcamış ve 1936'da barışın
güvence altına alınmasını hedefleyen bir vakıf olan Ford Foundation'ı kurmuştu.
Şirket Başkanlığına Oğlu Edsel 1943'te ölünce Henry Ford yeniden
şirketinin yönetimini üstlendi. 1945'te savaşın sona ermesiyle silahlanmaya
yönelik siparişlerin çoğu iptal edilince, Ford rekor sayılacak bir süre içinde
barışsal üretime geçti. Temmuz 1945'te ilk binek otomobili üretim bandından
çıktı. Bu, ABD'de üç buçuk yıldır üretilen ilk arabaydı. Bundan iki ay sonra
Ford, şirket yönetimini torunu Henry Ford II'ye devretti. Şirketin kurucusu
Ford, 7 Nisan 1947'de, 83 yaşında, Dearborn/Michigan'daki evinde bir beyin
sektesinden öldü.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder